Om het systeem te verduidelijken maken we gebruik van onderstaand voorbeeld.
Schets 1: op de kruising rechtsaf;
Schets 2: Einde van de weg linksaf;
Schets 3: Op de driesprong rechtsaf;
Schets 4: Haaks linksaf;
Schets 5: Scherp rechtsaf.
Aan de hand van de schetsjes rijdt men de route, waarbij telkens de getekende situaties vergeleken worden met de werkelijkheid. Natuurlijk wordt niet voor iedere wegsituatie een schets getekend. Om het systeem toch eenvoudig te houden wordt bij iedere situatieschetsje de afstand vanaf het vorige punt vermeld. Het minder of meer schuin of bochten in de weg dienen te worden genegeerd. Om van iedere situatie een exacte tekening te maken is voor de uitzetter ondoenlijk.
Het lijkt een eenvoudig systeem en in wezen is het dat ook wel. Een uitzetter zal in het bijzonder bij twee direct op elkaar volgende wegsituaties de oplettendheid van de equipe op de proef stellen. Vooral bij zogeheten splitsingspleintjes, grasdriehoeken, enz. moet daarom uiterst nauwkeurig worden georiënteerd.
Tevens word ter in het routeboek meestal ook vermeld wat de afstand tot de volgende route schets is.
Nr 1: teller op 0
Nr 2: vertrek vanaf de parkeerplaats (staat geen richting bij, dus kun je er vanuit gaan dat er 1 uitgang is.
Nr 3: Na 250 meter rijden, sla je linksaf. Vanaf dit moment gaat de afstand weer opnieuw lopen.
Nr 4: Na 100 meter rijden sla je op de kruising rechtsaf. Vanaf het moment dat je rechtsaf slaat gaat de afstand weer opnieuw lopen.
Nr 5: na 2750 meter (totaal nu 3100 meter gereden), sla je linksaf. Vanaf dit moment gaat de afstand weer opnieuw lopen.